Woordsoorten benoemen lastig?!

Het vinden van woordsoorten wordt leuk door beweging, kleur en beeld!

Ja, bewegend leren!

Zie je ook al die leuke lessen met beweging om je heen? Spelling, rekenen , zelfs wereldoriëntatie!

Vrolijke kinderen die rennen, springen en hinkelen rond een bepaald thema. Buiten klinkt er gelach, kinderen zijn actief aan het werk. Een drukke leerling uit de klas, zie je nu geconcentreerd aan het werk.

Bewegend leren zorgt voor een betere bloedcirculatie, hierdoor komt er meer zuurstof vrij. Kinderen kunnen zich beter concentreren.

Bewegend leren haalt de faalangst weg. Een kind durft zich meer te laten zien.



Waarom zetten we niet vaker bewegend leren in?

  • Je wilt het wel, maar er staat nog zo veel op het programma.
  • Het wordt zo rommelig en lawaaiig!
  • Je bent helemaal vergeten om de materialen klaar te leggen en ja wat moest je nou ook alweer klaarleggen?
  • De kinderen zijn nu zo lekker aan het werk, we kunnen beter gewoon in de klas even verder gaan, voordat we de leerlingen
          uit hun concentratie halen.
  • Deze week is het veel te druk om bewegend leren in te zetten, we moeten ons voorbereiden op de CITO's.



Is dit echt de reden om het niet in te zetten of ben je op zoek naar een duidelijke leidraad?

Wat heb je nodig?

Eigenlijk ben je super enthousiast en sta je ook helemaal achter bewegend leren. Je wilt het echter goed inbouwen en niet alleen snip/snap iets uitvoeren. Je hebt al heel veel op internet gekeken en daar staan massa's ideeën. Je raakt echter hierdoor het geheel kwijt. Het is alsof je door het bos de bomen niet meer kunt vinden. Misschien ben je wel filmpjes van professor Scherder gaan kijken. Ik ben een groot fan van hem!  Beweging is  goed.


  • Beweging activeert de hersenen.
  • Beweging zorgt voor een betere samenwerking van de hersenhelften
  • Beweging zorgt voor een betere conditie van het kind / volwassene
  • Beweging zorgt voor beter inzicht in de leerstof
  • Beweging zorgt dat de leerstof beter beklijft



Ja, dat wil ik ook! 

Ja, je gunt dit je leerlingen ook. Je ziet hoe lastig/saai sommige leerlingen 't woordbenoemen vinden. De schrijfopdrachten in het werkboek helpen niet om het  interessant voor hen te maken. Hierdoor raken sommige leerlingen ongemotiveerd. Je wilt je leerlingen weer motiveren!


Kinderen die moeite hebben met stilzitten, zie je opbloeien wanneer ze naar buiten mogen. In beweging zijn ze geconcentreerd en je ziet je leerlingen op een andere manier. De concentratie en focus is bij deze leerlingen groter, wanneer ze in beweging mogen leren. 


Je merkt dat je hierdoor zelf ook enthousiast wordt. Je hebt zin om meteen aan de slag te gaan, materialen maken. 

Lees dan nog even verder!


Wat gaat mijn training je opleveren?

Hoe fijn is het wanneer de leerstof beter beklijfd door een andere manier van aanbieding, namelijk bewegend leren met ondersteuning van beeld en kleur. 

Hoe fijn is het wanneer je je materialen bij de hand hebt en hier heel veel spellen mee kunt organiseren.


Wat levert de training jou op:

  • In alle rust en in je eigen tijd je training volgen
  • Onderdelen kunnen herhalen en nog eens bekijken
  • Geen vervoerskosten om naar de plaats van de training  te rijden.
  • Een duidelijke opbouw van werkwoordspelling
  • Een pakket aan lesideeën om woordbenoemen - taalkundig ontleden op een bewegende manier aan te pakken
  • Mooie materialen die leerlingen overzicht geven
  • Motivatie om meer bewegend leren toe te passen
  • Succes ervaringen bij je leerlingen.


Een review van een leerkracht:

Mijn doel is bereikt. Zin om met de opgedane kennis aan de slag te gaan. Inhoud cursus is prima. Voor iedereen wat wils!


Gabrielle is een bevlogen vrouw met verstand van zaken.

Zeer interessante cursus die aanzet tot bewegen. 

Handvatten om direct de volgende dag al te starten. Aanrader!


Christel Verberne - de Corte
Leerkracht groep 7/8



Kenmerken van de training

Theorie


Tijdens deze training gaan we het taalkundig ontleden nader bekijken. Vanaf groep 3 komen al verschillende onderdelen aan bod en dit breidt zich uit naar groep 8 en het voortgezet onderwijs. Je kunt het taalkundig ontleden ( woordsoorten ) verdelen in 10 groepen. 

D.m.v. filmpjes leg ik de onderdelen uit. Je kunt het ook lezen in je cursusboek.


  • De tien groepen:
    1.    lidwoorden, bijvoeglijk en zelfstandige naamwoorden
    2.    hulp-, koppel- en zelfstandige werkwoorden
    3.    persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden
    4.    aanwijzend, vragend en betrekkelijk voornaamwoorden
    5.    hoofd- en rangtelwoorden
    6.    wederkerende en wederkerige voornaamwoorden
    7.    voorzetsels
    8.    voegwoorden
    9.    bijwoorden
    10. tussenwerpsels

Bewegend leren

Bijna bij alle groepen zijn er activiteiten bedacht die je kunt inzetten om er voor te zorgen

dat de leerstof beter blijft hangen.

Ook hier maken we gebruik van filmpjes om de activiteiten uit te leggen.

Je kunt het ook lezen in je cursusboek.

Bij de spellen kun je het materiaal downloaden zodat je het vaker kunt gebruiken.

Verder zetten we ook veel de leermatten van In Balans Leren in.


Je kunt gebruik van maken van de gesloten facebook pagina 'bewegend leren met woordsoorten'.

Elke dag kijk ik even rond 14:00 uur  of er vragen zijn.

Natuurlijk kun je ook je succeservaringen hier delen.


Video's


De theorie en activiteiten worden in korte video's duidelijk uitgelegd.

Cursusboek


Je krijgt van te voren het cursusboek toegestuurd.

Bij de lessen heb je nog downloads die je nodig hebt bij de activiteiten

We gebruiken de leermatten van In Balans Leren, maar ook materialen

die makkelijk in te zetten zijn en binnen handbereik liggen.

.

Over mij

Ik ben Gabrielle Alberink  van In Balans Leren, Onderwijscentrum in Hengelo. 

Ik ontwikkel leermatten en trainingen voor professionals in het onderwijs of met een eigen praktijk. Al mijn cursussen hebben te maken met bewegend leren. Dit is te koppelen aan primaire reflexen ( INPP), Visuele Screening  (FON) of ons brein (cognitieve informatie).

Alle materialen en trainingen zijn ontstaan vanuit de behoefte bij leerlingen in mijn praktijk (RT Praktijk Hengelo) of bij de leerkrachten. 


Taal is belangrijk en het benoemen van de woordsoorten is hiervan een onderdeel. Het is soms een saai onderwerp, wanneer je het de kinderen vraagt. Vaak zien ze gewoon niet de samenhang.


Met mijn trainingen en leermatten probeer ik dat te combineren, waardoor leerlingen en leerkrachten weer met plezier aan de slag kunnen.

Ik ben heel blij dat ik nu de trainingen online heb, regelmatig kreeg ik een mailtje dat er wel interesse was, maar Hengelo was zo ver weg in hun beleving. Hoe mooi is het wanneer je nu de trainingen gewoon in je praktijk, huis of klas kunt volgen.

"

Een review van een leerkracht:

Ik heb voor de online training gekozen omdat ik dan mijn eigen tijd kan inrichten. Gabrielle geeft deze training ook offline, maar dan ben ik jammer genoeg verhinderd en ik wil zo graag aan de slag met bewegend leren, Dus dit is ideaal. Het is mij reuze meegevallen. Gabrielle geeft heel duidelijk uitleg via de filmpjes. Alle spellen en activiteiten doet ze voor. Vaak had ik haar leermatten ook al klaarliggen en dan ging ik samen met  haar aan de slag. Ik vind het ook erg prettig om een bepaald filmpje nog even terug te kijken. Dat is toch wel een groot voordeel van een online training. Soms zit je tijdens een cursus zo vol dat je niet meer alles mee krijgt en nu deel ik het gewoon in. Win - win situatie. Ik heb gekozen voor het complete pakket, zodat ik haar leermatten er ook meteen bij heb zitten. 


juf van groep 6 Limburg


Basic

Je werkt graag zelfstandig aan de training in je eigen omgeving.

375,00 excl. BTW


  • Startdatum: ieder moment mogelijkI
  • In een aantal modules leer je hoe je een aantal groepen van taalkundig ontleden bewegend kunt inzetten.
  • Vier maanden toegang tot de leeromgeving.
  • Het  cursusboek wordt toegestuurd
  • Bordspelen ( downloads )
  • Video's met een duidelijke uitleg van theorie en praktijk
  • Leermatten kun je los bestellen

Wat houdt je nu nog tegen?

Misschien hoor je nu het stemmetje 'Is dit wel iets voor mij?'of "Misschien moet ik nog even wachten'. Wat houdt je tegen? Dit is wat je graag wilt en ik kan je helpen om de juiste stappen te nemen. Met het mooie materiaal ondersteunen we de leerstof. Je krijgt de ideeën volledig uitgewerkt aangeboden in je cursusboek. Hierdoor kun je het nakijken op elk moment. De materialen nemen weinig ruimte is waardoor je het in de klas of in je praktijk een plekje kunt geven. En vooral bedenk wat het met je doet, wanneer je de kinderen ziet wanneer ze van jou deze lessen aangeboden krijgen. 

Denk je nu...

Is dit niet veel te moeilijk voor mij?

Wat heb ik nodig om online mee te doen?

Hoeveel tijd zal ik kwijt zijn aan deze online training?

"

Een review van een leerkracht:

Mijn doel van bewegend leren is bereikt. Ik vond dat er afwisselende werkvormen werden aangeboden. Het is fijn dat je met de video meteen mee kunt doen zodat je het spel ook zelf ervaart. Eenvoud van de materialen is fijn, hierdoor is het laag drempelig en ook makkelijk te maken en aan te passen aan het niveau. Het is een prima combi van theorie en praktijk. Heel goed en direct toepasbaar in de praktijk en voor alle leeftijden prima.

Vooral de lessen van groep 1 kon ik al meteen vanaf de eerste week van het schooljaar inzetten in groep 4.

Ik ga meteen aan de slag. Dank je wel Gabrielle voor je uitleg en de mooie kleurrijke materialen.


juf van groep 4Overijssel

Basic

Je werkt graag zelfstandig aan de training in je eigen omgeving.

375,00 excl. BTW


  • Startdatum: ieder moment mogelijkI
  • In een aantal modules leer je hoe je een aantal groepen van taalkundig ontleden bewegend kunt inzetten.
  • Vier maanden toegang tot de leeromgeving
  • Het cursusboek , verstuurd met de post.
  • Bordspelen ( downloads )
  • Video's met een duidelijke uitleg van theorie en praktijk
>