Totaalpakket METRIEKSTELSEL

Meer inzicht in 

Yes, je geeft oefeningen met  het metriekstelsel aan je leerlingen!


Werk je met kinderen van de bovenbouw?

Sta je voor de klas of heb je een eigen praktijk?


Vanaf groep 4 komen de kinderen in aanraking met lengtematen.

Een fantastisch onderwerp, vind je niet!


Je kunt het op verschillende manier aanbieden,

  • meten met je lichaam,
  • met een meetlint de wereld verkennen.


Misschien wandel je zelfs wel rond de school om een kilometer te ervaren.

Want een km lopen is heel anders dan lezen in je werkboekje over een kilometer.


Naarmate de kinderen zich verder ontwikkelen, komen er ook meer onderwerpen erbij.

lengtematen - gewichten - vloeistoffen

oppervlaktes

inhouden


En op een gegeven moment missen een aantal kinderen het overzicht. 

Ze weten het ergens wel, maar kunnen het niet meer zo snel berekenen wanneer het metriekstelsel in een complexe som aan de orde komt.

Ze halen de materie door elkaar


Herkenbaar!


In Balans Leren heeft een aantal matten en spellen ontwikkelt om inzicht te geven.

Om handelend en bewegend aan de slag te gaan.
Maar vooral ook om de leerstof rond het metriekstelsel te automatiseren op een leuke manier.

Bewegend leren met het Metriekstelsel!


Wat staat er op de Metriekstelsel - mat?

De mat is  gemaakt van PVC.

Het kan dus zowel binnen als buiten liggen.


De mat is 104 cm lang en 81 cm breed.

Dit is het speelveld en geeft een helicopterview aan de kinderen.

Daarnaast heb je nog een mat van  89 cm bij 81 cm. 

Hierop staan alle losse elementen die je kunt inzetten op de mat!


Maar natuurlijk in elke les ook kunt inzetten tijdens bewegend leren met hoepels of matten.



Wat staat er op de Metriekstelselwaaier?

Je krijgt de waaier gelamineerd toegestuurd.


De metriekstelsel bestaat uit 5 bladen

- lengte

- gewicht

- vloeistof

- oppervlakte

- inhoud

Met een whiteboard stift kun je erop schrijven



Maar je ontvangt ook werkbladen als pdf toegestuurd. 



Wat staat er op de Metriekstelsel spel?

Er zijn drie verschillende spelen

spel 1: geel, groen, blauw ( stappen van 10)

spel 2: blauw, oranje, rood ( stappen van 10,100 en 1000)

spel 3: Allen kleuren ( stappen van 10,100 en 1000)


Bij alle spellen kun je de pdf met de opdrachtenkaartjes gebruiken.



Waarom zou je het totaalpakket Metriekstelsel willen hebben?

Alle materialen die ik ontwikkel test ik uit in mijn praktijk. Kinderen geven heel goed aan wat zij nodig hebben.

Daarnaast luister ik naar de wensen of behoeften van leerkrachten en andere professionals.


Zo had ik een leerling die zei:

"Wanneer meneer het op school vertelt dan begrijp ik het niet altijd. Ik kan het niet bijhouden wanneer ik alleen moet luisteren.

Bij jou krijg ik het te zien. Dan snap ik het meteen. Na een paar keer oefenen gaat het op school ook veel beter. Jammer dat we op school die matten niet hebben". 


Eén van de wensen van een aantal leerkrachten was: 

"Ik zou zo graag een overzicht willen hebben van  'het metriekstelsel, waarbij het kind echt handelend kan werken'

Niet een klein hulpkaartje, maar lekker groot.

Bewegend leren, die ik in kan zetten bij een deel van mijn klas of als onderdeel van een circuit".

Ja, dat wil ik!

Een duidelijk overzicht voor kinderen 

Kinderen die nu het verband zien tussen de onderdelen van het metriekstelsel

Verschillende materialen aanbieden om het metriekstelsel te oefenen en te automatiseren

Daarom heb ik voor jou dit totaalpakket!


Word je al enthousiast!

activiteit 1:

Leg de kaartjes van de lengtematen bijvoorbeeld in de hoepels.

Kinderen rennen met de kaartjes met de afbeeldingen maar de juiste maat.


activiteit 2:

Leg de maten in de hoepels

Pak een opdrachtenkaartje van het spel.

Spring van de ene hoepel naar de andere hoepel en vertel ondertussen hoe het getal veranderd

1m - 10 dm - 100 cm


activiteit 3:

Loop naar de mat en leg de getallen en de rode  en groene rondjes op de juiste plekken


Activiteit 4:

geef alle kinderen een waaier en laat ze de sommen die je noemt opschrijven


Enkele reviews:

'Vandaag ben ik voor het eerst aan de slag gegaan met de metriekstelselmat. Dat ging erg leuk! De tijd vloog'.

'Daar kan ik zo enthousiast van worden. Kinderen laten ervaren met het metriekstelselmat, ze laten schuiven met de getallen en zo zien wat ze aan het doen zijn! Deze week twee leerlingen laten ervaren wat er gebeurt wanneer je 8 km moet omrekenen naar meters of 80 cm naar decimeters. Allebei zagen ze het en maakten vervolgens moeiteloos de sommen'.


>