Yes, je geeft breuken-procenten-decimalen aan je leerlingen!
Werk je met kinderen van de bovenbouw?
Sta je voor de klas of heb je een eigen praktijk?
Vanaf groep 6 komen de kinderen in aanraking met breuken.
Een fantastisch onderwerp, vind je niet!
Je kunt het op verschillende manier aanbieden,
Pannenkoeken, repen chocolade, stroopwafels, appels.
Misschien gooi je wel eerst een bord op de grond!
Want een breuk is niet meteen bij iedereen hetzelfde beeld.
- een gebroken been/arm
- een kapot kopje/bord
Stel je voor dat een kind dit in zijn hoofd heeft en jij praat over breuken,
Tja, dan heb je niet dezelfde beginsituatie.
Die kinderen hebben het begin gemist en hoe verder jij gaat met rekenen
hoe lastiger zij het vinden.
Ze missen het overzicht!
Wat staat er op de BPD - mat?
De mat is gemaakt van PVC.
Het kan dus zowel binnen als buiten liggen.
De mat is 125 cm lang en 60 cm breed.
De lengte is zo dat je eventueel ook met de zwemnoodles kunt werken.
Op de mat staan drie getallenlijnen van 0 t/m 1
- De eerste lijn is voor de breuken
- De tweede lijn is voor procenten
- De derde lijn is voor de decimalen
Op de lijnen staan allemaal driehoekjes in verschillende kleuren.
De driehokjes geven de verschillende breuken aan.
Met de hulpkaart van de 'familiebreuken' zijn de kleuren zo duidelijk.
Waarom zou je een BPD-mat willen hebben?
Alle materialen die ik ontwikkel test ik uit in mijn praktijk. Kinderen geven heel goed aan wat zij nodig hebben.
Daarnaast luister ik naar de wensen of behoeften van leerkrachten en andere professionals.
Zo had ik een leerling die zei:
"Wanneer meneer het op school vertelt dan begrijp ik het niet altijd. Ik kan het niet bijhouden wanneer ik alleen moet luisteren.
Bij jou krijg ik het te zien. Dan snap ik het meteen. Na een paar keer oefenen gaat het op school ook veel beter. Jammer dat we op school die matten niet hebben".
Eén van de wensen van een aantal leerkrachten was:
"Ik zou zo graag een overzicht willen hebben van 'breuken - procenten - decimalen', waarbij het kind echt handelend kan werken'
Niet een klein hulpkaartje, maar lekker groot.
Bewegend leren, die ik in kan zetten bij een deel van mijn klas of als onderdeel van een circuit".
Ja, wie wil dat niet!
Een duidelijk overzicht voor kinderen
Kinderen die nu het verband zien tussen breuken - procenten en decimalen
Verschillende materialen aanbieden om breuken te oefenen en te automatiseren
Daarom heb ik voor jou deze SUPER actie
De actie is alleen voor jou omdat je de link hebt geopend en je hebt ingeschreven.
Ik heb gezien dat meerdere mensen de link hebben geopend, maar niet de volgende stap hebben genomen.
JIJ WEL!
En daar wil ik je voor belonen.
Word je al enthousiast!
Even een voorbeeld wat je zou kunnen doen.
Op de hulpkaart heb ik het over familiebreuken.
1 -1/2 -1/4 - 1/8 is een voorbeeld van een familie
Het is steeds de helft van de helft van de helft.
activiteit 1:
Leg vouwblaadjes in de juiste kleur klaar.
Laat de kinderen de vouwblaadjes op verschillende manier vouwen en op plakken.
Schrijf de breuken erbij
activiteit 2:
Leg de zwemnoodles in de juiste kleuren klaar.
Laat de kinderen de noodles zo neerleggen dat ze duidelijk de breukenfamilie zien
Laat opdrachtenkaartjes erbij leggen
activiteit 3:
Passen en meten op de BPD - mat
Met de noodles ontdekken de kinderen de functie van de driehoekjes
Leg de opdrachtenkaartjes op de juiste plek bij de mat.
Dit kun je uitbreiden naar procenten en decimalen.
Zou je je circuit nog groter willen maken dat heb ik voor jou nog de
Spring je breuk! - mat.
Ken je deze mat?
Dit is echt een groter mat waar je op kunt springen en lopen.
Kinderen lopen naar de verschillende breuken. Het mooie van deze mat is dat er ook verschillende sommen kunt uitvoeren op deze mat. Ook hier kun je de koppeling maken met procenten en decimalen.
Daarom wil ik je ook nog een andere actie voorstellen.
Niet één leermat, maar twee leermatten.
Kun je nagaan wat hier hier allemaal mee kunt doen!
PAS OP!
De actie is geldig tot en met 15 juli; 23:59 uur
Dan stopt deze speciale actie en komt het niet NOOIT meer terug.